وبلاگ

خرید کالا با ارز نیمایی ، کلید طلایی واردات ( راهنمای گام به گام )

خرید کالا با ارز نیمایی ، کلید طلایی واردات ( راهنمای گام به گام )

فرقی نمی‌کند که یک واردکننده باتجربه باشید یا یک تاجر نوپا، آشنایی با خرید کالا با ارز نیمایی  برای هر کسی که در این عرصه قدم می‌گذارد ضروری است.
خرید کالا با ارز نیمایی  می‌تواند راهی مقرون به صرفه برای واردات کالا از چین به ایران باشد. درواقع ارز نیمایی، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای واردات کالاهای مجاز به کشور تعیین و عرضه می‌شود. این نرخ ارز معمولاً کمی کمتر از نرخ ارز آزاد است.
در ادامه همراه ما باشید تا از مزایا و معایت واردات کالا با ارز نیمایی بیشتر مطلع شوید.

 

مزایای خرید کالا با ارز نیمایی از چین، سفری به سوی تجارتی پردرآمد!

در ابتدا باید اشاره کنیم سامانه ارز نیمایی (نظام مدیریت ارز مبادلاتی) یک پلتفرم الکترونیکی است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف کنترل و مدیریت معاملات ارزی مربوط به صادرات و واردات راه اندازی شده است. که از مزایای اقتصادی بیشمار آن میتوان به این موراد اشاره کرد که:

  • قیمت تمام شده کالا به طور قابل توجهی پایین‌تر از زمانی است که بخواهید با ارز آزاد خرید کنید. خرید کالا با ارز نیمایی باعث می شود تا 40 درصد در مقایسه با خرید با ارز آزاد صرفه‌جویی کنید. این امر به افزایش قابل توجه حاشیه سود شما و رقابت‌پذیری بیشتر در بازار منجر خواهد شد.
  • با خرید از چین می‌توانید به طیف گسترده‌ای از کالاهای باکیفیت با قیمتی مناسب دسترسی داشته باشید.
  • نرخ ارز نیمایی توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود و ثبات نسبی دارد. این امر ریسک نوسانات ارزی را برای شما به حداقل می‌رساند و برنامه‌ریزی مالی دقیق‌تری را امکان‌پذیر می‌کند.
  • می‌توانید از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی استفاده کنید.
  • می‌توانید از تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین‌تر برای واردات کالا با ارز نیمایی استفاده کنید.
  • میتوانید از پوشش‌های بیمه‌ای برای محموله‌های وارداتی خود با ارز نیمایی بهره‌مند شوید. این امر ریسک‌های مرتبط با حمل و نقل را برای شما به حداقل می‌رساند.
  • لازم به ذکر است که با خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود از طریق ارز نیمایی،از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌کنید و به تقویت بنیان‌های اقتصاد کشور کمک می‌نمایید.

از مزایای غیراقتصادی خرید با حواله ی نیمایی می توان به سیستم‌های بانکی پیشرفته و شبکه‌های پرداخت گسترده چین اشاره کرد که انجام معاملات را برای شما آسان و امن می‌کند. و همچنین چین با زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل و لجستیکی که برخوردار است، ارسال کالا را برای شما سریع و آسان می‌کند.

 

خرید کالا با ارز نیمایی بدون چالش نیست!

در کنار مزایای متعدد خرید کالا از چین با ارز نیمایی، معایبی نیز وجود دارد که باید قبل از اقدام به این کار از آنها آگاه باشید.

  1. فرآیند اداری پیچیده

    برای واردات از چین با ارز نیمایی بایدمراحل متعددی را در سامانه‌های دولتی و صرافی‌ها طی کنید که برای انجام این فرآیند به مدارک و مستندات متعددی نیاز دارید و باید آنها را به طور کامل و دقیق ارائه دهید.
  2. محدودیت در حجم و نوع واردات کالا

    فقط مجاز به واردات برخی از کالاها با ارز نیمایی هستید و برخی از کالاها مشمول این طرح نمی‌شوند. همچنین حجم واردات با ارز نیمایی محدود است و شما نمی‌توانید هر مقدار کالایی که می‌خواهید را با این روش وارد کنید.
  3. چالش‌های مربوط به حمل و نقل و گمرک

    فرایندهای گمرکیدر چین پیچیده هستند و ممکن است با چالش‌هایی روبرو شوید. که نیاز است حتما با افراد باتجربه در این زمینه مشورت های لازم را داشته باشید.

 

3 نکته حائز اهمیت جهت خرید ارز نیمایی

  1. خرید ارز نیمایی با کارت ملی امکان پذیر نیست. خرید ارز نیمایی فقط برای اشخاص حقوقی واجد شرایط امکان‌پذیر است و افراد حقیقی نمی‌توانند با استفاده از کارت ملی ارز نیمایی خریداری کنند.
  2. نحوه خرید و ثبت نام ارز نیمایی برای اشخاص حقوقی در سایت سامانه جامعه تجارت به این صورت است که در درجه ی اول متقاضی باید یک شخص حقوقی ثبت شده در ایران باشد. همچنین، متقاضی باید دارای پروانه فعالیت مرتبط با واردات کالا باشد. ( داشتن کارت بازرگانی الزامی است) و در نهایت کالای مورد نظر باید در فهرست کالاهای قابل واردات با ارز نیمایی باشد.
  3. در پاسخ به این سوال که “ارز نیمایی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟” باید گفت به دو گروه اصلی:

-تاجران، شرکت های بازرگانی ( واردکنندگان کالاهای مندرج در قانون اساسی)
-صرافی های مجاز برای انجام تعهدات ارزی.

کلام آخر

واردات کالا از چین، فرصتی طلایی برای تجارت پرسود و رونق کسب و کار شماست. با این حال، چالش هایی نیز در این مسیر وجود دارد که باید قبل از اقدام به خرید کالا با ارز نیمایی از آنها آگاه باشید و تمام جوانب را به طور کامل بررسی کنید، با متخصصان مشورت کنید و با در نظر گرفتن شرایط خود تصمیم بگیرید.
جهت اقدام آگانه میتوانید با کارشناسان ما در خارج و داخل ایران در تماس باشید. شرکت بازرگانی بین المللی پارسیان شینگهای – پیتکو با سابقه ی درخشان در واردارت و خرید کالا از چین می تواند در این امر به شما تجار گرامی یاری رساند.

ارز نیمایی، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای واردات کالاهای مجاز به کشور تعیین و عرضه می‌شود. این نرخ ارز معمولاً کمی کمتر از نرخ ارز آزاد است.

(نظام مدیریت ارز مبادلاتی) یک پلتفرم الکترونیکی است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف کنترل و مدیریت معاملات ارزی مربوط به صادرات و واردات راه اندازی شده است.

1.قیمت تمام شده کالا به طور قابل توجهی پایین‌تر از زمانی است که بخواهید با ارز آزاد خرید کنید؛ 2. با خرید از چین می‌توانید به طیف گسترده‌ای از کالاهای باکیفیت با قیمتی مناسب دسترسی داشته باشید؛ 3.نرخ ارز نیمایی توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود و ثبات نسبی دارد. این امر ریسک نوسانات ارزی را برای شما به حداقل می‌رساند؛ 4. می‌توانید از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی استفاده کنید؛ 5. می‌توانید از تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین‌تر برای واردات کالا با ارز نیمایی استفاده کنید؛ 6. میتوانید از پوشش‌های بیمه‌ای برای محموله‌های وارداتی خود با ارز نیمایی بهره‌مند شوید؛ 7. با خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود از طریق ارز نیمایی، از تولیدکنندگان داخلی حمایت می‌کنید و به تقویت بنیان‌های اقتصاد کشور کمک می‌نمایید.

1.فرآیند اداری پیچیده؛ 2.محدودیت در حجم و نوع واردات کالا؛ 3.چالش‌های مربوط به حمل و نقل و گمرک.

خرید ارز نیمایی فقط برای اشخاص حقوقی واجد شرایط امکان‌پذیر است و افراد حقیقی نمی‌توانند با استفاده از کارت ملی ارز نیمایی خریداری کنند.

متقاضی باید یک شخص حقوقی ثبت شده در ایران باشد.
متقاضی باید دارای پروانه فعالیت مرتبط با واردات کالا باشد. ( داشتن کارت بازرگانی الزامی است) کالای مورد نظر باید در فهرست کالاهای قابل واردات با ارز نیمایی باشد.

به دو گروه اصلی تاجران، شرکت های بازرگانی ( واردکنندگان کالاهای مندرج در قانون اساسی) و صرافی های مجاز برای انجام تعهدات ارزی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه